De begraaf plaats is een bijzonder stukje Westlands erfgoed

De joodse begraafplaats in Naaldwijk ligt (meer dan) een beetje verstopt aan de Opstalweg. Wie er langsrijdt ziet het nauwelijks, alleen het hekwerk is zichtbaar. Ook voetgangers zien niet veel. Veel platte graven zijn overwoekerd, ogen slecht onderhouden, op de zerken zijn de (Hebreeuwse) letters nauwelijks zichtbaar. ,,Al met al reden genoeg om daar iets aan te doen. De begraafplaats is een bijzonder stukje Westlands erfgoed, Dat mag niet verloren gaan. Dat zijn wij aan de joodse Westlanders verplicht.”

Initiatiefnemers van de nieuwe stichting Joods Westland zijn Wateringer Arie Storm en Naaldwijker Harry Groenewegen. De laatste is onder meer bekend als dé man achter het vorig jaar verschenen boek Joods leven in het Westland. Het bestuur, waarin zij respectievelijk voorzitter en secretaris zijn, wordt aangevuld met penningmeester Hans Weinveldt. Hij is ook bestuurslid van de Nederlands Israëlitische Gemeente in Den Haag, de eigenares van de joodse begraafplaats in Naaldwijk.

Laat een antwoord achter