Joods Westland krijgt weer een gezicht

Westland, met name Naaldwijk, krijgt weer een Joods gezicht. De stichting Joods Westland is concreet bezig met een bodemonderzoek voor de restauratie van het Joodse kerkhof aan de Opstalweg.

Rien van den Anker 12-03-19, 07:03

Daarnaast komt er een soortgelijke ‘scan’ op de plek bij de Molenstraat waar een Joodse school en een religieus badhuis waren. In de voormalige synagoge in het Heilige Geesthofje is plek voor een vitrine-museumpje.

Initiatiefnemers en bestuursleden van de stichting, Arie Storm en Harry Groenewegen, richten zich eerst op de restauratie van het kerkhof. In hun plannen staan ook het herplaatsen van een gietijzeren hek en de herbouw van het verdwenen metaheerhuisje, voor rituele reiniging van overledenen.

Op de plek van het Joodse badhuis en de school wil de stichting op een blinde muur een plaquette of een muurschildering aanbrengen. In de kapel van het Naaldwijkse hofje komt een permanente uitstalling van Joodse, religieuze attributen, zoals een ramshoorn en gebedskledij en boeken uit de Joodse school.

Naast de realisatie van die Joodse kernpunten wil de stichting een app maken zodat bezoekers op locatie foto’s en aanvullende historische informatie kunnen vinden. “Het liefst zouden we daarin ook andere aan de Joodse gemeenschap gerelateerde plekken opnemen, zoals onderduikadressen en de zogenoemde Struikelstenen bij huizen waar (weggevoerde en vermoorde) Joodse families woonden.”

Inmiddels heeft de stichting ook contacten met Westlandse scholen, zoals het ISW, over onderwijslessen in combinatie met wandelexcursies langs Joodse monumenten in Westland. Binnen de stichting is nu een werkgroep gevormd, bestaande uit 6 leden, die zich gaat inzetten voor de restauratiewerkzaamheden van de grafstenen en de herbouw van het metaheerhuisje.

Vooralsnog wil de stichting het kerkhof in 2020 openstellen, in ieder geval weer zichtbaar maken. Onduidelijk is of dan dat metaheerhuisje al herbouwd is. Dat geldt evenzeer voor de terugkeer van het hek dat bij de verbreding van de Opstalweg werd opgeofferd.

Laat een antwoord achter